Comunicarea și limbajul reprezintă lăstarul osaturii psihice prin care se dezvoltă și se exprimă comportamentul și personalitatea umană, marcând valențele acestora și nivelul expectațiilor individului în sistemul de integrare în comunitate, prin care se urmarește maximalizarea potențialului socio-cultural…. Încă din copilăria timpurie, achizițiile din domeniile comunicării și ale limbajului, se produc în etape sau în trepte, iar calitatea și cantitatea acestora constituie pietre de temelie pentru construcția deveniriiumane.” Emil Verzea

 

Ce sunt ședințele de logopedie pentru copii?

 

Logopedia este o disciplină psihopedagogică, este o ştiinţă pluri şi interdisciplinară ce se ocupa cu educarea sau cu reeducarea limbajului (terapia corectivă).

 

Logopedia studiază natura și formele de manifestare ale defectelor, tulburărilor de limbaj și de vorbire, vizând metode si procedee de corectare adecvate, funcție de vârsta copilului.

 

E. Fröschels vede în logoped specialistul care posedă cunoştinţe din domeniile psihologiei, în primul rând al psihologiei copilului, psihoterapiei, psihopatologiei, foniartriei, foneticii, psihodiagnozei, laringologiei, rinologiei..

 

Etimologic, cuvântul logopedie provine din limba greacă, logos însemnând cuvânt, vorbă, iar paideia educare.

 

Care sunt tulburările de limbaj?

 

Tulburările de limbaj pot fi:

  1. Tulburări de pronunţie (afectarea pronunţiei a unuia sau mai multe sunete: dislalia, dizartria, rinolalia)
  2. Tulburări de ritm şi fluență (bâlbâiala, bradilalia, tahilalie, logonevroză)
  3. Tulburări de voce (afonia, disfonia şi fonoastenia)
  4. Tulburări ale limbajului citit-scris (dislexo-disgrafia, alexia şi agrafia)
  5. Tulburări polimorfe (afazia şi alalia)
  6. Tulburări de dezvoltare a limbajului (mutism psihogen, întârziere în dezvoltarea generală a vorbirii, disfuncţii verbale associate autismului infantil sau handicapului de intelect şi handicapului de auz)
  7. Tulburări asociate unor afecţiuni de tip psihopatologic sau psihiatric (ecolalia).